Ελληνική Λύση: «Πραγματικό πρωτογενές και δημοσιονομικό αποτέλεσμα του προϋπολογισμού του 2024
ΕΡΩΤΗΣΗ
Του: Βιλιάρδου Βασίλειου, Βουλευτή Β1′ Βορείου Τομέα Αθηνών
ΠΡΟΣ: Τον κ. Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
«Πραγματικό πρωτογενές και δημοσιονομικό αποτέλεσμα του προϋπολογισμού του 2024, εάν δεν ληφθούν υπόψη ως οφείλουν τα υπόλοιπα του Ταμείου Ανασυγκρότησης (ΤΑΑ) που παραμένουν αδιάθετα στον κωδικό ”Άλλοι λογαριασμοί του Δημοσίου”».
Κύριε Υπουργέ,
Σύμφωνα με το Δελτίο Τύπου της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ – βλ. παρακάτω), σχετικά με τις δανειακές ανάγκες του Ιανουαρίου του 2025 σε ταμειακή βάση, χωρίς τη μεταβολή των λογαριασμών του Δημοσίου στην ΤτΕ, το τελικό αποτέλεσμα του Ιανουαρίου του 2025 θα ήταν χειρότερο από το αντίστοιχο του Ιανουαρίου του 2024, όπως επίσης ολόκληρου του 2024 σε σχέση με το 2023:
V. ΠΡΩΤΟΓΕΝΕΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ 5.205 308 1442 570
V» ΠΡΩΤΟΓΕΝΕΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ (V*VI) 3 724 70Μ *45 1702
VM ΚΑΘΑΡΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ (1B*V1)‘ -2 685 1031 -239 540
Αναφορικά, τώρα, με το πρωτογενές αποτέλεσμα του προϋπολογισμού ύψους 11,4 δις € το
2024 και με το δημοσιονομικό των 3,5 δις € που ανακοινώθηκαν, έχοντας την εμπειρία των μεγάλων πλεονασμάτων του ΣΥΡΙΖΑ, που τελικά κατέληγαν σε αύξηση του χρέους, αντί σε μείωση, όπως μάλλον συνέβη και το 2024, θεωρήσαμε σκόπιμο να το ερευνήσουμε, μέσω των στοιχείων της ΤτΕ. Εν προκειμένω, η ΤτΕ σε ταμειακή βάση έχει αναφερθεί στις 19 Μαρτίου του
2025 σε πρωτογενές πλεόνασμα της κεντρικής κυβέρνησης ύψους 7,999 δις € για το 2024 και 2,915 δις € για το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου του 2025, που λογίζεται χονδρικά στο 2024 (όπως του 2024 στο 2023), επομένως, σε ύψος προσδιορίζεται λίγο χαμηλότερο των 11 δις €.
Το ίδιο δίμηνο του 2024, το αντίστοιχο πρωτογενές πλεόνασμα ήταν 2,186 δις €, οπότε, το πρωτογενές πλεόνασμα της Κεντρικής Κυβέρνησης για το 2024 ήταν περί τα 8,7 δις € (σύνολο 2024, μείον δίμηνο 2024 συν δίμηνο 2025). Εάν, τώρα, προσθέσουμε τα πλεονάσματα των φορέων της γενικής κυβέρνησης που καταγράφηκαν, ύψους περί τα 2,7 δις €, θα καταλήξουμε στο πρωτογενές πλεόνασμα των 11,4 δις €, οπότε, θεωρητικά, είναι όλα σωστά.
Εν τούτοις, αυτό που προξενεί εντύπωση είναι ο κωδικός «Άλλοι λογαριασμοί του Δημοσίου», ο οποίος εμφανίζει αύξηση του υπολοίπου του κατά 8,413 δις € (8,396 δις € το 2024, συν 777 εκ. € το πρώτο δίμηνο του 2025, μείον 76 εκ. € το πρώτο δίμηνο του 2024). Το ποσόν αυτό δεν μπορεί να προέρχεται από «περισσεύματα» κατά την εκτέλεση του προϋπολογισμού, αφού, το πλεόνασμα του τακτικού προϋπολογισμού (σύνολο 2024 μείον πρώτο δίμηνο του 2024 συν πρώτο δίμηνο του 2025) είναι της τάξης του 1 δις €. Η απορία μας λοιπόν εδώ είναι, εάν πρόκειται για αδιάθετα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης (ΤΑΑ), δάνεια και επιχορηγήσεις, ειδικά, επειδή ο ΟΔΔΗΧ έχει καταγράψει το σύνολο των δανείων του ΤΑΑ στα 9,6 δις €, το καλοκαίρι του 2024, ενώ, ο αρμόδιος Υπουργός είχε ανακοινώσει πως έχουν χορηγηθεί μόλις 1,7 δις €.
Το πρόβλημα είναι, βέβαια, το ότι, οι αδιάθετοι πόροι του ΤΑΑ είναι προσωρινά διαθέσιμοι, με ημερομηνία λήξης στα τέλη του 2026, γεγονός που σημαίνει, πως έως τότε και εφόσον δεν υπάρξουν αλλαγές στο πρόγραμμα RRF, οι πόροι αυτοί, είτε θα πρέπει να διοχετευθούν στις προβλεπόμενες χρήσεις τους, είτε θα επιστραφούν. Σε κάθε περίπτωση, θα λείπουν, ξαφνικά, το 2027 από το «πρωτογενές πλεόνασμα», στο οποίο άλλωστε δεν ανήκουν, εάν είναι σωστοί οι συλλογισμοί μας. Ως εκ τούτου, απορούμε για το αν είναι ορθοί οι σχετικοί υπολογισμοί και σε περίπτωση που δεν συμβαίνει αυτό, θερμή παράκλησή μας είναι να μας ενημερώσετε πού εντοπίζεται το λάθος.
Από την άλλη πλευρά, στις δημοσιοποιήσεις για την εκτέλεση του προϋπολογισμού κατά το σύστημα SDDS του ΔΝΤ, το 2024 έκλεισε με πλεόνασμα για την κεντρική διοίκηση ύψους 368 εκ. €, το πρώτο δίμηνο του 2025 με πλεόνασμα 833 εκ. € και το πρώτο δίμηνο του 2024 με πλεόνασμα 2,095 δις €. Το γεγονός αυτό σημαίνει ότι, η εκτέλεση του προϋπολογισμού ήταν από πλεονασματική κατά 368 εκ. € έως ελλειμματική κατά 894 εκ. €. Ως εκ τούτου, απορούμε για το τι ακριβώς ισχύει.
Τέλος, όσον αφορά στο δημόσιο χρέος (Γενική Κυβέρνηση), η διαχείριση 2024 κατέληξε, στην ουσία, σε αύξηση του κατά 775 εκ. €, αφού, χρησιμοποιήθηκαν τα 5 δις € του ESM για την πληρωμή των διακρατικών δανείων του 1ου μνημονίου μειώνοντας το «μαξιλάρι» (Cash Buffer Account) των 15,697 δις € στα 10,697 δις € και το δημόσιο χρέος μειώθηκε μόλις κατά 4,225 δις € κατά την ΕΛΣΤΑΤ ( 5 δις € μείον 4,225 δις €). Ως εκ τούτου, απορούμε, πώς συνάδει με τη λογική η πρόκληση δημοσιονομικού πλεονάσματος ύψους 3,5 δις €.
Κλείνοντας, υπενθυμίζουμε το ανέκαθεν αίτημα μας να δημοσιοποιεί ανά τρίμηνο το Υπουργείο σας τα υπόλοιπα των λογαριασμών που έχουν σχέση με το ΤΑΑ, δηλαδή, πόσες επιχορηγήσεις δίνονται, πόσες έχουν ήδη διοχετευθεί, πόσα κονδύλια μένουν στην κεντρική διοίκηση ή σε κάποιο φορέα του Δημοσίου, πόσα και ποια είναι τα ειλημμένα δάνεια, πόσα εξ’ αυτών έχουν διοχετευθεί σε έργα ιδιωτών και πόσα παραμένουν στο Υπουργείο σας ή στην Αναπτυξιακή Τράπεζα ή όπου αλλού, καθώς, ελλείψει σχετικών διευκρινίσεων, δεν μπορούμε να παρακολουθούμε τις εξελίξεις, ως οφείλουμε.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Επειδή ο κωδικός «Άλλοι λογαριασμοί του Δημοσίου» στον κρατικό προϋπολογισμό εμφανίζει αύξηση του υπολοίπου του κατά 8,413 δις € (8,396 δις € το 2024, συν 777 εκ. € το πρώτο δίμηνο του 2025, μείον 76 εκ. € το πρώτο δίμηνο του 2024) και το ποσόν αυτό δεν μπορεί να προέρχεται από «περισσεύματα» κατά την εκτέλεση του προϋπολογισμού, αφού, το πλεόνασμα του τακτικού προϋπολογισμού ( σύνολο 2024 μείον πρώτο δίμηνο 2024 συν πρώτο δίμηνο 2025) είναι της τάξης του 1 δις €, τα εμφανιζόμενα ποσά εντός του εν λόγω κωδικού αφορούν σε αδιάθετα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης (ΤΑΑ), δάνεια και επιχορηγήσεις;
2. Επιβεβαιώνετε ως ορθό τον ισχυρισμό μας περί του ότι, οι αδιάθετοι πόροι του ΤΑΑ είναι προσωρινά διαθέσιμοι, με ημερομηνία λήξης στα τέλη του 2026, γεγονός που σημαίνει, πως έως τότε και εφόσον δεν υπάρξουν αλλαγές στο πρόγραμμα RRF, οι πόροι αυτοί, είτε θα πρέπει να διοχετευθούν στις προβλεπόμενες χρήσεις τους, είτε να επιστραφούν, οπότε, θα λείπουν ξαφνικά το 2027 από το «πρωτογενές πλεόνασμα», στο οποίο, άλλωστε, δεν ανήκουν; Εάν όχι, πού εντοπίζεται το λάθος;
3. Πώς εξηγείτε το ότι στις δημοσιοποιήσεις για την εκτέλεση του προϋπολογισμού κατά το σύστημα SDDS του ΔΝΤ, το 2024 έκλεισε με πλεόνασμα για την κεντρική διοίκηση ύψους 368 εκ. €, το πρώτο δίμηνο του 2025 με πλεόνασμα ύψους 833 εκ. € και το πρώτο δίμηνο του 2024 με πλεόνασμα ύψους 2,095 δις €, οπότε, το γεγονός αυτό σημαίνει ότι, η εκτέλεση του προϋπολογισμού ήταν από πλεονασματική κατά 368 εκ. € έως ελλειμματική κατά 894 εκ;
4. Πώς συνάδει με τη λογική η πρόκληση δημοσιονομικού πλεονάσματος ύψους 3,5 δις €, όσον αφορά στο δημόσιο χρέος (Γενική Κυβέρνηση), αφού, η διαχείριση 2024 κατέληξε στην ουσία σε αύξησή του κατά 775 εκ. € , αφού χρησιμοποιήθηκαν τα 5 δις € του ESM για την πληρωμή των διακρατικών δανείων του 1ου μνημονίου, μειώνοντας το «μαξιλάρι» (Cash Buffer Account) των 15,697 δις € στα 10,697 δις € και το δημόσιο χρέος μειώθηκε μόλις κατά 4,225 δις € κατά την ΕΛΣΤΑΤ (5 δις € μείον 4,225 δις €);
5. Προτίθεστε να δημοσιοποιείτε, ανά τρίμηνο, τα υπόλοιπα των λογαριασμών που έχουν σχέση με το ΤΑΑ, δηλαδή, να γνωστοποιείτε το πόσες επιχορηγήσεις δίνονται και που έχουν διοχετευθεί, ποια χρηματικά ποσά μένουν στην κεντρική διοίκηση ή σε κάθε φορέα του Δημοσίου, ποιο είναι το ύψος των δανείων που έχουν συναφθεί, πόσα κονδύλια έχουν διοχετευθεί σε έργα ιδιωτών και πόσα παραμένουν στην διάθεση του Υπουργείου σας, στην Αναπτυξιακή Τράπεζα ή όπου αλλού;
Ο ερωτών βουλευτής
ΒΙΛΙΑΡΔΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ