«Επιμορφωτική Διημερίδα της Π.Δ.Ε. Δυτικής Μακεδονίας με θέμα την ολιστική προσέγγιση της βιώσιμης ανάπτυξης»
Την Πέμπτη και Παρασκευή 8 και 9 Ιουνίου 2023 πραγματοποιήθηκε επιμορφωτική διημερίδα που διοργάνωσε η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης (Π.Δ.Ε.) Δυτικής Μακεδονίας στο πλαίσιο του Διαπιστευμένου Σχεδίου Κινητικότηταςστη Σχολική Εκπαίδευση με κωδικό 2021-1-EL01-KA121-SCH-000020310 και θέμα την ολιστική προσέγγιση της βιώσιμης ανάπτυξης.
Κατά την πρώτη ημέρα της επιμόρφωσης η Δρ Νίκλεια Ετεοκλέους, αναπληρώτρια καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας στο Τμήμα Εκπαίδευσης της Σχολής Εκπαιδευτικών και Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Frederick της Κύπρου, παρουσίασε και επεξήγησε τη σχέση της ολιστικής προσέγγισης της βιώσιμης ανάπτυξης και του ψηφιακού εγγραμματισμού. Στο πλαίσιο αυτό συζητήθηκε ο ρόλος που παίζουν οι νέες και αναδυόμενες τεχνολογίες στην προώθηση της ολιστικής προσέγγισης της βιώσιμης ανάπτυξης όπως αυτή ορίζεται από τους στόχους που τέθηκαν από τον ΟΗΕ. Στη συνέχεια, επεξηγήθηκε η σημαντικότητα και η αναγκαιότητα του ψηφιακού εγγραμματισμού και της ανάπτυξης ψηφιακών ικανοτήτων, με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές, στόχους και πολιτικές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Συγκεκριμένα, παρουσιάστηκε και επεξηγήθηκε η εφαρμογή και οι προεκτάσεις των ακολούθων: 1) Ευρωπαϊκό Πλαίσιο για την Ανάπτυξη Ψηφιακών Ικανοτήτων των Εκπαιδευτικών (DigCompEdu) και 2) Ευρωπαϊκό Πλαίσιο για την Ανάπτυξη Ψηφιακών Ικανοτήτων για Πολίτες (DigComp). Οι εκπαιδευτικοί συζήτησαν σε ομάδες, σχεδίασαν και παρουσίασαν δραστηριότητες με διάφορα ψηφιακά εργαλεία που μπορούν να αξιοποιηθούν στην εκπαιδευτική πράξη για την καλλιέργεια των ψηφιακών ικανοτήτων των μαθητών και μελλοντικών πολιτών.
Τη δεύτερη ημέρα της επιμόρφωσης η Δρ Νάνσια Κυριάκου, λέκτορας στο Τμήμα Εκπαίδευσης της Σχολής Εκπαιδευτικών και Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Frederick της Κύπρου, μέσα από τις δράσεις του εργαστηρίου, εξοικείωσε τους συμμετέχοντες με τα εννοιολογικά θεμέλια του Πλαισίου Αναφοράς Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό καθώς και με την Ατζέντα Βιώσιμης Ανάπτυξης και Ποιοτικής Εκπαίδευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης. Στη συνέχεια συζητήθηκαν οι περιγραφικοί δείκτες του πλαισίου σε σχέση με τους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης και ποιοτικής εκπαίδευσης. Στο πλαίσιο του εργαστηρίου προτάθηκαν διδακτικές μέθοδοι και εργαλεία με στόχο οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί να αναπτύξουν την αίσθηση του ανήκειν με απώτερο στόχο την αναγνώριση της ουσιαστικής συμβολής τους στη συνδημιουργία δημοκρατικών, βιώσιμων κοινωνιών. Οι συμμετέχοντες συνεργάστηκαν μεταξύ τους και σχεδίασαν μαθησιακές εμπειρίες στη βάση συγκεκριμένων αναγκών για την καλλιέργεια αξιών, στάσεων, δεξιοτήτων, γνώσεων και κριτικής κατανόησης.
Ευχαριστούμε θερμά τις εισηγήτριες για την αποδοχή της πρόσκλησης της ΠΔΕ Δυτικής Μακεδονίας να αναλάβουν την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών καθώς και για τις ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες πληροφορίες και πρακτικές κατευθύνσεις για τον σχεδιασμό μαθησιακών εμπειριών με στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη και ποιοτική εκπαίδευση. Ευχαριστούμε επίσης θερμά τους εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν στην επιμόρφωση δια ζώσης και διαδικτυακά από όλες τις περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας, αποδεικνύοντας με αυτόν τον τρόπο το έντονο ενδιαφέρον τους να επικαιροποιήσουν τις γνώσεις και τις πρακτικές τους. Επίσης, ευχαριστούμε τη Διεύθυνση και το προσωπικό του 4ου ΓΕΛ Κοζάνης για τη φιλοξενία και την υποστήριξη για την πραγματοποίηση της διημερίδας.
Σημειώνεται ότι η επιμορφωτική διημερίδα αποτελεί την τρίτη, και τελευταία, δραστηριότητα του Διαπιστευμένου Σχεδίου Κινητικότητας που υποβλήθηκε κατά το έτος 2021 από την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας. Τις άλλες δυο δραστηριότητες αποτέλεσαν η παρακολούθηση σεμιναρίων (courses and training) στην Ισλανδία τον Μάιο του 2022 και παρακολούθηση εργασίας (job shadowing) σε σχολεία της Πολωνίας τον Νοέμβριο του 2023. Το έργο ολοκληρώνεται τον Αύγουστο 2023 και μετά τη λήξη του η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας θα πραγματοποιήσει ειδική εκδήλωση, προκειμένου να παρουσιαστούν οι δραστηριότητες του Σχεδίου και τα μέλη της Κοινοπραξίας να καταθέσουν τις εμπειρίες τους από τη συμμετοχή τους στις δραστηριότητες.